Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
"Behemoth has been hating Christ in different ways since 1991, and we still manage to reinvent the wheel!"
Už začiatkom leta takto sebavedome prikladal polienka do ohňa líder poľského fenoménu Adam „Nergal“ Darski.
Na tomto svojráznom chlapíkovi je jedna vec nesmierne sympatická a vidí sa málo. On vám bude tvrdiť, že vlastne celé dni nerobí nič moc, akurát kŕmi svoje mačky a pozerá porno. Za posledné 4 roky ale (zrejme popri tom) zvládol skomponovať 4 albumy dvoch diametrálne odlišných projektov. Keď už zahovárať, tak takto!
Ak tento úspešný bojovník s leukémiou niečo robí, do propagácie dáva 120%. 20 minútový koncert na streche varšavského paláca kultury, ktorý odkrýva 4 skladby z nového albumu, je toho dôkazom. Lokalita, kamera, zabijácka produkcia, zábery na večerné ulice, pulzujúce si vlastným životom, zatiaľ čo na streche kultúrnej ustanovizne najväčšej európskej katolíckej bašty sa na vlastnej kakofonickej omši rúha štvorica nahnevaných ujov. Keď svižnú „Off To War!“ Nergal odštartuje zapálenou modrou a žltou svetlicou, vzápätí ich odhodí, aby ukázal zdvihnuté prostredníky, je to samozrejme priehľadne efektné, ale v ten moment je to funkčný manifest umelca a vizuálne tiež pastva pre oči. Jednoducho skvelé teátro - opäť sa myslelo na všetko!
Po „Satanistovi“ znel posledný album ako úkrok stranou. Musím priznať, že veľmi ľúbivý, a to som pri tej metalovej operete ani nepociťoval „guilty pleasure“ príznaky. Naopak, pripadalo mi, že BEHEMOTH včas na sebe spozorovali známky potenciálneho kompozičného opotrebovania a rozhodli sa vo svojich zatuchlých kobkách nárazovo vyvetrať.
Tento prístup zbiera svoje ovocie možno až teraz. Ak mal kolega Rudi pred štyrmi rokmi obavy z toho, čo nás ešte od Poliakov môže čakať v budúcnosti, v dnešnom kontexte mi tieto obavy pripadajú prehnané a zdvihnuté obočie môže klesnúť. V roku 2022 sa totiž výraz BEHEMOTH posúva bližšie k blacku. Cítiť to zo svižnejšieho tempa nahrávky, riffov v dramaticky znejúcom C# ladení, či hutnejšej produkcie.
Ak bol „I Loved You At Your Darkest“ zvukovo vzdušnejší a prístupnejší, než čokoľvek, čo dovtedy táto nesvätá trojica vypustila, novinka nemusí vťahovať tak, ako ich najikonickejšie opusy, ale úsilie zavrieť dlhoročnému fanúšikovi ústa je počuteľné. Ubudlo na hranici vkusu balansujúcej teatrálnosti. Rúhavé zborové deklamácie švitoriacich detí si kapelník nechal do svojho sľubne rozbehnutého dark country projektu ME AND THAT MAN, v ktorom si zrejme úspešne vybíja tie na svoje pomery experimentálnejšie chúťky.
„Opvs Contra Natvram“ sa nesnaží tak vtieravo penetrovať vaše podvedomie ľahko prístupnými skladbami, ako tomu bolo u predchodcu. O hitovom potenciáli skladieb sa snáď s výnimkou singlovej „Deathless Sun“ baviť nemusíme vôbec.
Ak by nás prepadla potreba zadefinovať si štandardnú nahrávku BEHEMOTH, určite by sme znovu hovorili o komplexnom songwritingu, a teda aj nutnosti venovať skladbám viac času, čo je aj prípad novinky.
Ak by však naše potreby mierili vyššie, vyžadovali by sme známky progresu a skúšali by sme tak spochybňovať relevanciu novej kolekcie, pravdepodobne by sme boli úspešní. V ušiach mi nezaznelo prakticky nič, čo by sme už od od týchto pánov nepočuli.
Ten pocit brúsenia vlastného štýlu do formálnej dokonalosti a vytešovanie sa z opäť raz nádherného grafického spracovania, ktoré skvele vynikne vo vinylovom formáte – to všetko nám nateraz asi ešte zabráni vykrikovať niečo o nahom cisárovi. Na druhej strane - Poliaci mali k dispozícii covidové obdobie tak, ako všetci ostatní. Ostáva mierna pachuť a pocit, že ten čas mohol byť využitý poctivejšie, než na tvorbu nahrávky, ktorá si vystačí s tým, že potvrdzuje remeselné zručnosti zúčastnených. BEHEMOTH platia za jednu z vlajkových lodí v extrémnej gitarovej muzike. Nároky musia byť kladené vyššie.
Po štyroch rokoch prichádza nahrávka, ktorá si bohužiaľ vystačí s tým, že potvrdzuje remeselné zručnosti zúčastnených. Ja im to ešte naposledy zožeriem.
1. Post-God Nirvana
2. Malaria Vvlgata
3. The Deathless Sun
4. Ov My Herculean Exile
5. Neo-Spartacvs
6. Disinheritance
7. Off To War!
8. Once Upon A Pale Horse
9. Thy Becoming Eternal
10. Versvs Christvs
Diskografie
Opvs Contra Natvram (2022) I Loved You At Your Darkest (2018) The Satanist (2014) Evangelion (2009) The Apostasy (2007) Demonica (2006) Slaves Shall Serve (EP) (2005) Demigod (2004) Crush Fukk Create (DVD) (2004) Conjuration (EP) (2003) Zos Kia Cultus (2002) Antichristian Phenomenon (EP) (2001) Thelema.6 (2000) Live Eschaton (video) (2000) Satanica (1999) Pandemonic Incantations (1998) Bewitching The Pomerania (EP) (1997) Grom (1996) Sventevith (Storming Near The Baltic) (1995) And The Forests Dream Eternally (EP) (1994) From The Pagan Vastlands (demo) (1994) The Return Of The Northern Moon (demo) (1993) Endless Damnation (demo) (1992)
Nie sme síce ešte v bode kedy forma predčila obsah, obzvlášť keď tá forma je tak dobrá. Je vidno, že Nergal intenzívne pracuje na elementoch umeleckej prezentácie, ktorú skôr vidíme v populárnych žánroch alebo u masovo populárnych kapiel. To v prípade BEHEMOTH nie je nový trend a príjemným pozitívom je príklon k tvrdšiemu gitarovému jadru. Za každou skladbou je cítiť okrem pekelnej síry aj autorský zámer a kompozičnú prácu, ktorá bude dokonale funkčná nielen na albume, ale aj v živom prevedení. Tento funkcionalistický prístup troška škodí surovosti diela, ale ja pravdu povediac neviem kam by sa mali ešte Poliaci vo svojej tvorbe umelecky posunúť. Nejaký veľký žánrový prerod by vôbec nemusel dopadnúť dobre a sám som zvedavý ako bude u mňa „Opvs Contra Natvram“ (de)gradovať v čase.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.